E-Consulat. Ambasada României de la Madrid atrage atenția asupra intermediarilor: „ Puteți fi victimele unei înșelăciuni!”

Pe fondul creșterii fără precedent a dimensiunii comunității românești din străinătate și a diversificării problematicii de natură consulară, Ministerul Afacerilor Externe a creat Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS), pentru a oferi informații consulare persoanelor aflate în afara granițelor României. CCSCRS funcționează în regim de Call Center, Mail Center și Portal, începând cu data de 5 ianuarie 2015, fiind operaţional 24 ore/ 7zile, se arată pe site-ul informatiiconsulare.ro.

O dată cu punerea în aplicare a acestui serviciu, a apărut și o problemă majoră. Există persoane care nu se descurcă cu sistemul de navigare.

Pe mai multe grupuri de Facebook ale românilor din Spania au apărut și „binevoitorii” care, contra unei sume cuprinse între 10 și 30 de euro, se oferă să îi ajute pe cei care nu se descurcă să-și facă o programare la consulat.

Ambasada României de la Madrid a făcut precizări cu privire la „ofertele” apărute în spațiul virtual:

„Ambasada şi oficiile consulare au lansat o campanie de informare a comunităţii româneşti din Spania asupra avantajelor folosirii ghişeului consular virtual disponibil prin www.econsulat.ro. Acest site este mai mult decât un simplu mijloc de programare, fiind un sistem complet de transmitere electronică şi verificare prealabilă a cererilor pentru orice serviciu consular. În acest fel, cetăţenii români care se prezintă la consulat, în ziua şi ora pe care şi le-au ales, au siguranţa că dosarul este complet şi că serviciul consular solicitat va fi rezolvat rapid.

Site-ul www.econsulat.ro este gândit să fie cât mai accesibil şi uşor de utilizat, motiv pentru care poate fi folosit şi de pe telefon. Pentru a face folosirea eConsulat cât mai uşoară, Ambasada a creat şi circulat pe internet videoclipuri care explică, rapid şi simplu, cum cetăţenii români se pot înscrie şi pot solicita orice serviciu consular prin www.econsulat.ro.

Folosirea eConsulat pentru a trimite cereri de servicii consulare spre verificare şi a face programări este complet gratuită. De aceea, cetăţenii români care plătesc aşa-zişi „consultanţi”, „mediatori” sau „gestorias”, ca să le creeze cont pe eConsulat şi să trimită cereri de servicii consulare în numele lor, pot fi victime ale infracţiunii de înşelăciune.

Acest risc este cu atât mai mare în cazul persoanelor care pretind că sunt colaboratori ai consulatelor din Spania pentru a-şi atrage clienţi din rândul cetăţenilor români.

Consulatele româneşti din Spania nu au astfel de colaboratori, iar singurele taxe legale sunt cele afişate pe site-urile consulatelor şi la sediul acestora, încasate în sediul consulatelor, pe bază de chitanţă emisă de personalul consular. De asemenea, reamintim pe această cale, că nu este permisă prezenţa în interiorul consulatelor a aşa-zişilor «mediatori» sau «consultanţi» care încasează bani de la cetăţeni pentru a-i asista în vederea obţinerii de informaţii şi servicii consulare.

Mai mult, cetăţenii români care îşi transmit datele şi copiile după documente unor persoane necunoscute, pentru ca aceştia să facă în numele lor cereri de servicii consulare prin eConsulat, riscă să fie victime ale furtului de identitate.

Cetăţenii români care au dificultăţi în folosirea eConsulat vor continua să primească asistență din partea consulatelor, pe email, prin reţelele de socializare şi chiar în persoană, la sediul consulatelor.

Campania de informare se va derula şi în lunile următoare, prin adăugarea de videoclipuri explicative la lista deja existentă, instalarea de puncte de asistenţă în persoană la sediul consulatelor şi răspunderea rapidă la orice întrebări ale cetăţenilor români privind folosirea www.econsulat.ro”.

Sursa: Ambasada României în Regatul Spaniei